adv

Tuesday, April 13, 2010

Unifi

Unifi?

ape tu unifi? semase di launching oleh TM bulan lepas. aku blur2 je tengok banner unifi.Dalam otak aku tepikir... TM bukak universiti baru ke? universiti di Filipino? errkkk..rupenye setelah mendapat emel broadcast dari pihak tertentu baru aku tau inilah product TM yg baru untuk project HSBB (high speed broadband)..CIS bedebah..aku sangat tak puas hati dengan name itu...(lalu menumbuk ke langit 2 kali seperti rudeboy rooney).

Sebelum ni aku ade masuk pertandingan menamekan project HSBB ni. Antare name yg aku bagi adelah

1-StreaMAX

2-MAxiMaX (maximum speed)

3-Evostream (streamyx evolution)

4-EvoTime

5-perforMAX

6-evoSpeed

7-Speedymax

8-EvoSpeedo

9-Myxevo

10-Evolyx

11-Optimax

12-Optimyx

13-Evomax

14-Hi-stream

15-MaxStream

16-Maxspeed


Kah3 Kah3 Kah3..mungkin name yang aku cadangkan agak lucah bnyinya lalu direjek ke dalam tong sampah oleh pihak2 yg bertanggung jawab..tapi bile dengar name unifi..erkkk..aku macam tak puas hati gak..sbb aku harap die ade name lagi gempak dari name yg aku cadang kan..CIS bedebah..bagi aku name Unifi ni adelah setaraf dengan name2 sampah yang aku cadangkan di atas. CIS bedebah lagi!!ape yang merisau kan aku..takut nnt ade makcik2 atau pakcik2 datang membawa result SPM anak2 mereke dengan harapan dapat mendaftar masuk anaknye ke dalam unifi yang dianggapnye universiti TM..

Ape itu unifi?

mengikut emel yang aku terime Unifi bermaksud UNI= "satu" dan FI = "fiber"..bagi aku name yang kurang sesuai dan tak setaraf dengan kehebatan HSBB yang pertame kat malaysia ni..CIS bedebah..bunyi yang agak lembut jika di pronounce kan secare pondan..tak setaraf dengan name WiMAX yang lagi angkuh bunyi dia even service tak bagus mane pon..even kalo nak dibanding kan dengan ROTI "High 5" pon bunyi unifi masih kurang gahnye..aku lagi respek pade orang yang memberi name Streamyx sebab bunyi streamyx bukan saje gah..tapi bile di pronounce kan secare pondan atau ape care skali pon..masih nmpak gah, sebutan lancar melambangkan kelajuan dan prestasi yang smooth.

ape ade dlm unifi ni?

seperti yang aku katekan tadi. Unifi ni bukan lah sebuah universiti baru. Tapi adalah product baru keluaran TM yg menawarkan pakej 5mb , 10mb ,dan 20mb (buat stakat ini) kepada pelanggan2. pakej yg memang gempak kalao nak dibandingkan dengan WiMax ibarat siput babi dengan The Flash. kalau dulu dia punya eklan gempak2 untuk menghasut pelanggan TM "potong" Streamyx dan talian tetap..kini rasenye TM dah boleh menghasut pelanggan Wimax untuk "mencampak" WiMax kedalam jamban atau ke sungai atau kedalam lori sampah.tapi TM sebuah company yang dipelopori melayu. iklan yang penuh sopan santun selalu di keluarkan even WiMax telah memijak2 kan kepale TM. CIS Bedebah..tapi dibalas pulak TM dengan eklan yg agak pondan dan awww nyah.. aku harap lepas ni kalau ade yang membuat eklan kurang ajar keatas product TM.pihak TM akan membalas dengan kejam hingga membuat CEO-CEO mereka menempah keranda dan menerjunkan diri beramai2 kerana tak tahan malu sambil kagum dengan unifi. (kalau aku ade chance sumbang idea buat eklan..kan bgus).


Bagus ke unifi ni?

Cis..sudah gerharu cendana pula..kalau dah 10mb mmg berdesup la pegi nye..pakej yg datang dengan IPTV, VOIP,DATA kalau nak dibandingkan dengan WiMax..mmg tak payah banding la..buat malu WiMax Je. Tapi sekarang performance pon tengah mantap sbb tak byk user lagi. tapi aku rase akan terus mantap semantap angelina jolie atau halimah jongang atau sahabat karibnye fatimah juling..aku brani cakap die mantap sebab member aku yang belagak dan angkuh dan mendabik dade yang bername khairi a.k.a ustad pelaq serta pakatan taliban beliau ikmal telah menggunakan nye..dan beliau sangat angkuh lalu meng-tag rakan2 yg masih mengunakan product2 yang noob seperti gambar rajah dibawah..

ini menyebabkan saya tak berpuas hati dengan nye lalu mengeCIS bedebah ko ustad!!"lalu mengfitnah beliau ade scandal dengan awww si lembut yg selalu membuat kan teh untuknya di office..tapi rase tak puas ati tu masih ada lagi..di sebab kan sentul tak de coverage unifi lagi and buat mase skarang hanye ade kat kawasan2 shah alam,bangsar,ttdi damansara, subang...aku amat bengang..di khabarkan pihak TM bahawa unifi akan available kat sentul pada Q4 taun ini iaitu bersamaan bulan 10 ke bulan 12 ini.aku akan tunggu dengan penuh bersabar dan hensem..cis BEDEBAH..

1 bende yang aku tunggu ialah IPTV.tak ade lagi org buat IPTV ni kat malaysia sbb connection di zaman siput tak mampu menampung requirement bandwitdh untuk iptv. Di kabarkan pihak TM ,5mb sekurang2nya untuk IPTV. dengan adenye IPTV ni nanti.Astro tak lagi memonopoli sebab da kompem2 IPTV lagi power dr TV satelit yang kalau hujan lebat atau awan tebal boleh menyebabkan siaran kegemaran anda terganggu.aku sangat anti ASTRO sbb mahal dan haram jadah..naik kan bil sesuke hati..cis bedebah!!harap kemunculan IPTV dapat mencemaskn keadaan Astro yg selalu angkuh itu.

Kesimpulannye even aku menyampah dengar name unifi, tapi aku yakin unifi ni kompem2 power gile dari yang lain setakat ini.dah lame kite hidup di zaman siput..kini da tibe masenye kite hidup di zaman the flash.kalau TM keluarkan product baru..aku akan cuba masuk pertandingan lagi dengan menamekan nye dengan name2 yang lagi ganas dan black metal agar TM lebih angkuh di persada dunia IT..

p/s : Artikel ini di tulis kerana agak bengang dengan khairi a.k.a Ustad pelaq begitu juga dengan sekutu rapat beliau ikmal noob yg menunjuk2 unifi yg telah subscribed oleh nye di FB beberapa minggu yg lalu..CIS Bedebah..




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails